Het was redelijk impulsief dat ik besliste om mee te doen met de 40-dagen-bloggen-uitdaging van Kathleen. In het bijbehorende facebookgroepje werd wat gebabbeld over wie welke werkwijze hanteerde. Ik vertel je wat meer over de mijne.
De in-het-nu’ers
Je hebt de mensen die elke dag aan hun computer gaan zitten en zich laten leiden door het moment. Ze schrijven wat in hen opkomt en volgen hun gevoel. Ze hebben geen enkel plan en geven zich volledig over aan het moment. Niet veel later drukken ze gewoon op publiceren en sturen ze hun artikel de wijde wereld in.
De planners
En je hebt de mensen die een lijst met blogideeën en onderwerpen hebben, die dat in een planning gieten en die redelijk ongemakkelijk worden als er een blogdag zonder inspiratie lijkt aan te komen. Ik behoor tot deze categorie.
Toen ik mijn voorbereiding, op de vraag in het facebookgroepje, uit de doeken deed, reageerden de in-het-nu’ers zeer bewonderend op mijn georganiseerdheid. Een fenomeen dat ik best wel gek vond, want eigenlijk bewonder ik hen net omwille van hun in-het-nu’en. Het is alsof we jaloers zijn op anderen hun eigenschappen waar we zelf een tekort aan lijken te hebben. Ik vind het net fantastisch hoe zij zich kunnen overleveren aan het moment. Bij mij zou de nakende deadline elke vorm van creativiteit en productiviteit fnuiken.
Mijn manier
Ik werk dus redelijk wat vooruit. Meestal ligt alles toch zo een 2 à 3 dagen vooraf vast. Zo heb ik die 3 dagen weer tijd om aan de volgende 3 artikels te werken.
Voor ik startte schreef ik mijn blogideeën op post-its en begon ze te plakken in mijn passion planner. Nadien zette ik alles in Trello. Ik vind Trello geweldig handig en overzichtelijk. Je kan er trouwens ook in samenwerken met anderen als je wil.
Ik werk meestal in het kalenderscherm. Elke categorie van blogpost heeft zijn eigen kleur. Zo heb ik een visueel overzicht van de variatie. Is er wat veel oranje of roze die week, dan probeer ik wat te verschuiven. Iets wat heel gemakkelijk gaat via een drag and drop systeem. De vervaldatum wordt dan ook ineens aangepast.
Ik werk niet met vaste rubrieken op vaste dagen. Dat voelt wat als een beknotting aan voor mezelf.
Elke wit vakje in de kalender is eigenlijk een kaart. Aan elke kaart voeg ik mijn vaste blogchecklist toe waarop ik kan aanduiden wat ik voor welk artikel al heb gedaan. Zo bewaar ik het overzicht, want ik werk vaak aan verschillende artikelen tegelijk: ’s morgens foto’s bewerken voor de ene, ’s avonds al snel een concept typen voor een ander onderwerp. Op die manier kan het snel chaotisch worden. Zeker als er 6 artikels per week online komen.
Wanneer een artikel ingepland is, vink ik het vakje bij ‘vervaldatum’ aan en komt er een streep door. Ik geniet dan ook van een kalender die 3 dagen in de toekomst al helemaal doorstreept is. Liefst zelfs nog meer.
Het is mijn ideale workflow om de innerlijke stress en onrust over een nakende deadline de kop in te drukken zonder al te streng vast te hangen aan een structuur. Door het gebruik van Trello kan ik voldoende flexibel reageren en toch nog mijn overzicht bewaren.
En jij? Hoe werk jij? Ben jij een planner of eerder een in-het-nu’er?
____________________________________________
Dit is blogbericht 25/40 van de 40 dagen bloggen uitdaging. Je vindt alle info hier en alle deelnemers hier.
14 maart 2018
Ik ben ook een planner, maar dan wel old fashioned op papier! 🙂
14 maart 2018
goed bezig. Ik probeer altijd een week lang op voorhand vol te plannen, veel te vaak komt het er tegenwoordig van dat ik een paar dagen niet blog.
14 maart 2018
Ik ben een in het nu-er maar ga wel direct die Trello googlen want die ken ik niet.
15 maart 2018
Trello is geweldig! Ik gebruik het voor mijn reizen te plannen, mijn professionele werk te plannen, project te beheren met andere collega’s, … Handige tool!
Maar dat kalenderoverzicht kende ik nog niet.. We kunnen altijd bijleren 🙂
15 maart 2018
Ik vind dat overzichtelijker dan via de kaarten. Toch voor de blogposts
15 maart 2018
Ik denk dat ik ergens tussenin zit. Ik vind het moeilijk om lang vooruit te plannen maar omdat ik ’s avonds vaak weinig tijd heb, probeer ik dat toch. Ik heb Trello geïnstalleerd maar begrijp nog altijd niet zo goed hoe het werkt. Misschien moet ik dat toch eens verder uitzoeken.
15 maart 2018
Het heeft bij mij ook wel even geduurd. Maar nu ik het doorheb ben ik niet meer te stoppen.
15 maart 2018
Ik ben stiekem een beetje jaloers op je organisatietalent. Stiekem zo. Ik ben vooral een in-het-nu’er met een vage planning.
19 maart 2018
Hier ook een planner, in een schriftje. Al heb ik wel tientallen conceptberichten die ik ooit eens moet uitwerken.
Geen idee dat Trello ook een kalenderfunctie had, zo handig!
En om de één of andere bizarre reden was jullie blog uit mijn blog reader verdwenen. Via de blog van Kathleen ben ik hier weer terug gekomen, en ik ben blij dat ik hier terug mee kan lezen nu!
20 maart 2018
Welkom terug 🙂
20 maart 2018
Fijn om jouw manier van bloggen eens te zien! Ik ben tegenwoordig meer van het eerste type maar wil terug wat meer planmatig te werk gaan, want het komt er gewoon te weinig van EN IK MIS HET BLOGGEN ZO HARD! Wie weet kunnen bepaalde aspecten van jouw aanpak mij wel helpen.
20 maart 2018
Ik heb momenteel last van een redelijke overdosis dankzij die 40 dagen bloggen 🙂