Op Instagram liet ik al een paar keer vallen dat huiswerk hier een serieuze uitdaging is. Ik deed een poll in de Instagramstories om eens te peilen naar jullie gedacht. Daaruit bleek dat de meerderheid toch voorstander is voor het afschaffen van huiswerk. Maar wat is nu mijn gedacht?
Huiswerk in ons gezin
Huiswerk loopt hier echt heel moeizaam. Het is een struikelblok en een erg zware last op onze schouders. Met ‘onze’ bedoel ik die van de kinderen, van hun papa en van mij. Ik zou je graag willen beschrijven hoe het er hier aan toe gaat, maar eigenlijk is er geen beginnen aan: woedeaanvallen, driftbuien, roepen, tieren, boeken verfrommelen of schoolgerief door de lucht gooien wisselen elkaar meestal mooi af. Nee, niet elke dag de hele reutemeteut, maar wel bijna elke dag iets van dat mooie lijstje hierboven.
Kalmte kan u redden, lees je dan in elk boek. Rustig blijven, ademen,… maar we weten allemaal dat dat sneller gezegd is dan gedaan. Wanneer we zelf goed in ons vel zitten lukt dat aardig. Wanneer we onder stress staan of zorgen hebben en zelf al op 80 graden rondlopen, dan is het kookpunt snel bereikt. Het eindigt in een domino-effect met als resultaat dat beide partijen zich slecht voelen, zoals zo mooi in het filmpje geïllustreerd wordt.
Huiswerk & ADHD
Eén zoon (8 jaar) kreeg vorig jaar de diagnose ADHD, de andere zoon (7 jaar) kreeg vorige maand de diagnose ADD. Dat verklaart natuurlijk veel van dat vreemd gedrag rond huiswerk. Als een kind zich elke schooldag 8 uur lang zo goed mogelijk naar de maatschappelijke norm moet gedragen terwijl hij zo graag wil dansen, springen, roepen, rondlopen of gewoon dromen dan is het niet zo verwonderlijk dat dat huiswerk hier de spreekwoordelijke druppel is.
Het vraagt zoveel van mijn kinderen en van mezelf dat ik het liefst van al dat huiswerk afgeschaft zie. Ze verdienen een applaus om elke dag heel hard hun best te doen om te luisteren naar die volwassene die daar vooraan iets staat te vertellen, terwijl die vlieg op de muur toch veel interessanter is. Thuis kunnen ze zichzelf zijn en komen de emoties er in alle hevigheid uit. Een ontlading van de dag. Niet zo fijn voor mij, maar wel begrijpelijk. Als volwassene laten we ons thuis ook al wat meer gaan als onze dag niet zo vlot verliep.
Mijn gedacht
Als mama pleit ik dus eigenlijk voor het afschaffen van huiswerk als het gaat over werkblaadjes. Mijn kinderen hebben geen enkele boodschap aan het invullen van rijtjes reken- of taaloefeningen. De leerwinst die ze daar uithalen is onbestaande en dus zie ik daar de meerwaarde niet van in. Het lijkt voor mijn kinderen ook onoverkomelijk veel, elke keer weer. Ze raken er niet aan gestart, doen dan ook niet verder en eindigen met een wel heel tijdrovende taak. Hoeveel avond blijft er dan nog voor hen over om echt te ontladen? Bijna niets.
Een totale afschaffing van huiswerk hoeft voor mij niet. Ik vind het leuk om te zien waar mijn kind mee bezig is. Het vergroot de verbondenheid en betrokkenheid en daar ben ik wel voorstander van. Een goede samenwerking tussen school en ouders kan ik alleen maar toejuichen.
Waar ik wel voorstander van ben, is van oefenbundels als voorbereiding op een toets zonder invulverplichting en met correctiesleutel. Veeleisend, ik? Neuh 😉
Zo krijgt een kind langzaamaan een zicht op wat het al beheerst en waarop het best nog wat oefent. Het zet de eerste stappen in verantwoordelijkheid nemen voor het eigen leerproces. Uiteraard lukt zoiets niet van vandaag op morgen. Bovendien zullen mijn kinderen daar heel goed in begeleid moeten worden. Maar ze oefenen wel belangrijke vaardigheden die ze in de rest van hun leven nog goed gaan kunnen gebruiken.
Automatiseren van bepaalde processen vind ik dan weer wel belangrijk. Elke dag een beetje lezen in het eerste leerjaar tot het vlot verloopt, elke dag splitsingen oefenen of de maal- en deeltafels tot de kinderen ze paraat kennen, draagt bij tot een stevige basis om later mooi verder op te bouwen.
Een totale afschaffing van huiswerk hoeft voor mij niet. Ik vind het leuk om te zien waar mijn kind mee bezig is. Het vergroot de verbondenheid en betrokkenheid en daar ben ik wel voorstander van. Een goede samenwerking tussen school en ouders kan ik alleen maar toejuichen.
Sommige scholen zijn al afgestapt van het klassieke huiswerk, maar de school van mijn kinderen nog niet. Regelmatig komt er een werkblaadje mee naar huis, bovenop het automatiseren van regels en leren van lessen, wat het geheel toch wel heel zwaar maakt.
Gelukkig maken ze op school wel gebruik van een weekplanning en dat vind ik echt wel top. Ze krijgen op maandag alle taken en lessen mee naar huis en vrijdag moet alles af. Het feit dat ze zelf wat baas zijn over hun werk, helpt wel wat.
Zwart-wit vs. kleur
Ondertussen volgde ik een workshop rond ‘huiswerk en ADHD’, testte ik verschillende routines uit en nam ik maatregelen voor mezelf zodat ik niet meer op 80 graden rondloop.
Het geduld blijft bewaard wanneer er weer iets van dat mooie lijstje gebeurt en het domino-effect blijft daardoor uit. Met als eindresultaat een positief gevoel. Zo een avond vreet natuurlijk wel tonnen energie met het gevolg dat mijn batterij meestal plat is nadien. Die van mijn kinderen nog niet, of wat had je gedacht.
Als ik mijn eigen poll had moet invullen, dan koos ik voor ‘geen huiswerk’. Maar met nuance, ongetwijfeld net zoals de andere stemmers. Want de ene ouder heeft een kind dat zich verveelt op school, de andere krijgt te veel prikkels en nog andere ouders dromen gewoon dat hun kind naar school zou kunnen gaan.
Het leven is nu eenmaal niet zwart/wit. Iedereen kijkt door zijn eigen gekleurde bril naar de wereld.
Door welke bril kijk jij naar huiswerk? Ben jij voor of tegen? Ik ben benieuwd naar je ideeën!
16 oktober 2017
Ikzelf ben leerkracht wiskunde in de eerste graad van het middelbaar onderwijs, en mama van een dochter (4de leerjaar) en een zoon (2de leerjaar). Kwestie van mijn brilleke alvast wat te duiden 😉
Eigenlijk ben ik tegen huiswerk in de traditionele vorm. Ik ben wel voorstander van gedifferentieerde werkblaadjes.
Ik heb een zoon die al leest van begin 3de kleuterklas (een oudere zus, en een grote interesse in letters…), en die vlot rekent. Hij is ook heel snel tevreden van zichzelf, en heeft moeite om netjes te schrijven en te werken, want da’s zo lastig (en hij is een beetje lui…)! Voor mij hoeft hij dus niet elke avond diezelfde teksten opnieuw te lezen, want dat kan hij al. Hij gaat naar de bib, en leest boeken bij de vleet. Maar zijn woordpakket moet hij ook van mij elke avond een keer schrijven. En ja, hij moet het woordje opnieuw schrijven als hij het niet netjes deed. De eerste weken van september was het zoeken, maar nu begint het vlot te gaan. Hij weet al goed dat hij langer moet werken als hij probeert er zich vlug vanaf te maken 😉 Dus nu doet hij echt zijn best, en het heeft ook – beetje bij beetje – effect op zijn netheid.
Hij krijgt elke week op maandag een huiswerkbundel (= 4 A4 pagina’s) met daarop 2 woordpakketten (met telkens 10 woorden) die ze 3 keer moeten schrijven, en 2 bladzijdes met oefeningen. Soms is dat een leesopdracht, soms rekenwerk. Als ik de tijd optel die de zoon erin steekt, dan kom ik aan maximaal 20 minuten per week. Ik ben me er wel van bewust dat dit voor sommigen langer zal duren! Als extraatje krijgen ze soms vrij te kiezen bundels, bv om de tafels op een speelse manier in te oefenen. Dit is op vrijwillige basis. Net als de bingeltaak (= taak op pc). Maar die doet hij juist zo graag… dus daar hoef ik hem niet aan te herinneren.
Als leerkracht geef ik nooit huiswerk in de traditionele vorm. Ik laat wel soms oefeningen thuis afwerken. Zo oefenen ze de nieuwe leerstof direct al wat in. Dat gaat echt wel maar over een paar oefeningen. Als ze de leerstof niet onder de knie hebben, heeft het toch geen zin om pagina na pagina steeds weer dezelfde fouten te maken…
In het boek duid ik per hoofdstuk oefeningen aan die ze moeten maken. De meeste leerlingen komen toe met de tijd die ze krijgen in de klas, maar niet elke leerling heeft hetzelfde tempo. Wie niet klaar is, maakt de oefeningen als voorbereiding op de toets. Ook alle andere oefeningen uit het boek kunnen gemaakt worden als voorbereiding op de toets. En ja, de leerlingen kunnen zichzelf controleren. Alle oplossingen zijn beschikbaar via smartschool (het digitaal leerplatform van onze school). We publiceren die oplossingen beetje bij beetje. Op die manier weet je als ouder of je kind de oefeningen op de correcte manier maakt, en kan je ook wat begeleiden bij het voorbereiden op een toets of proefwerk. En leerlingen die eens afwezig waren, kunnen hun notities makkelijker in orde brengen.
Het geeft de leerlingen ook een zekere mate van zelfstandigheid, op die manier bereiden we hen ook voor op wat er nog komen zal…
17 oktober 2017
Smartschool is nog een groot mysterie voor mij, maar zo te zien kan je er echt wel veel mee doen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat kinderen iets leren hé, niet dat ze een blaadje maken.
16 oktober 2017
Ik ben niet tegen, maar ik hoor ook vaak dingen waarvan ik me afvraag of het zinvol is… Mijn ervaring is ook nog te beperkt, met eentje in het eerste leerjaar, om een goed beeld te hebben. Tot nu toe valt de tijd dat het huiswerk effectief kost enorm mee, zijn we op 10-20 minuutjes echt wel klaar.
Ik zie zeker bepaalde voordelen aan huiswerk, dingen die jij zelf ook al aanhaalt, het nut bij het automatiseren van bepaalde vaardigheden, als ouder weten waar je kind mee bezig is, maar ook verantwoordelijkheid krijgen en keuzes maken. Zo laat ik mijn zoon kiezen wanneer hij zijn huiswerk maakt, meteen na school, net voor het avondeten of erna.
Ik merk wel – dat is blijkbaar veel voorkomend in het eerste leerjaar – dat mijn zoon vindt dat hij veel te weinig tijd heeft om te spelen. Na een hele dag “werken” wil hij eigenlijk alleen nog maar spelen. Daardoor gaat hij nogal eens zeuren tijdens zijn huiswerk, waardoor we natuurlijk tijd verliezen. Dus nam ik de stopwatch op mijn smartphone en timede ik zijn gezeur. Achteraf liet ik hem tijdens het spelen weten hoelang hij eigenlijk verloren had door te zeuren, waardoor hij nu beseft dat zeuren het eigenlijk alleen maar erger maakt. Sindsdien beperkt het gezeur zich tot het klaarzetten en eens hij begint wil hij zorgen dat hij klaar is.
Ik moet ook wel zorgen dat ik mezelf instel op het huiswerkmomentje… van de moment dat ik me druk ga maken, gaat hij zich ook drukker maken en ja, dan krijg je inderdaad dat domino-effect… en ja, de ene dag ben ik daar beter in dan de andere dag.
Nu denk ik ook wel dat elk kind anders is… het ene kind heeft meer nood aan herhaling, voor het andere kind is net dat spelen en geen verplichtingen hebben na school enorm belangrijk.. differentiëren is altijd het beste, maar waarschijnlijk ook het moeilijkste om te realiseren. Ik merk nu al dat er aan de schoolpoort discussies zijn omdat het ene eerste leerjaar een ander werkblaadje meekreeg dan het andere..
17 oktober 2017
Ik heb ook al gemerkt dat differentiatie vaak moeilijk ligt bij de ouders. Het is moeilijk om iedereen tevreden te houden natuurlijk.
17 oktober 2017
Ik ben niet tegen. Maar ik vind wel dat het beperkt moet worden. Mijn zoon zit in het eerste leerjaar en heeft elke dag huiswerk. Dat vind ik best wel veel…
19 oktober 2017
Ik ben zelf leerkracht 5de leerjaar. We werken ook met een weekplanning. Elke vrijdag schrijven we de agenda voor de volgende week tot en met vrijdag. Op maandag krijgen ze 2 huiswerkblaadjes : het Woordpakket (elk woord 4 x schrijven), vrijdag afgeven en een blaadje met de Franse woordenschat(elk woord 2 x schrijven), woensdag afgeven. Als we een rekentaak geven is ze meestal gedifferentieerd. Elke dag is er een les, bv. de Franse woorden mondeling leren ,de Franse woordenschat schriftelijk leren, het woordpakket leren voor dictee, een W.O.-les leren, een reken- of taalles leren. Op woensdag is er nooit les of huiswerk. Er wordt dan wel een bingeltaak opgegeven maar ze krijgen een week de tijd om die af te werken. We geven af en toe ook een leesbingo mee. Ik vraag altijd aan de ouders van mijn leerlingen om me te laten weten als hun kinderen te lang bezig zijn met huiswerk. Tot vandaag nog geen klachten, maar volgende week is het oudercontact en daar vraag ik er zeker naar!
19 oktober 2017
Het vijfde is een serieuze boterham hé. Ik ben zelf leerkracht van het vijfde. (Ben nu een jaar thuis). Het is niet simpel, zeker niet in de hogere jaren. De hoeveelheden worden groter ook natuurlijk.
Ik merk wel dat er nog een grote drempel is voor veel ouders om naar de leerkracht te stappen. Als ik eens rondhoor bij de ouders van klasgenoten zijn er veel ouders die huiswerk/lessen toch wel erg veel vinden. Ik denk dat er weinig het ook effectief melden bij de leerkracht.
Succes met de oudercontacten!
19 oktober 2017
Ik spreek nu over dit jaar. Vorige schooljaren mailden ouders me wel of spraken me aan de poort aan. Ik werk in een dorpsschool. Jij ook?
23 oktober 2017
Nee, in Brussel.
6 november 2017
Met Tuur in het zesde nu, Fien in het vierde en Flor nog huiswerkloos (al heeft hij elke donderdag huiswerk, zegt hij 😉 😉 ) heb ik al een kleine huiswerk carriere er op zitten. Huiswerk bij Tuur verliep ook niet altijd zonder slag of stoot. Het betert wel door de jaren. Maar toch, het blijft energie vragen van ons. Hij is nog niet zelfstandig genoeg om alles te plannen, en dan mogen we al blij zijn als hij zijn juiste boeken bij heeft. Ik vind het veel en vind het vooral ook veel vragen van de ouders.
Ik kan geen uitgebreide menu’s klaar maken terwijl hij huiswerk maakt. :O
Fien daarentegen werkt alles zelfstandig af, en zonder morren. Dat doet ze al haar ‘hele’ schoolcarriere. Elk kind is anders. En ik begrijp ook dat het als leerkracht moeilijk is om een gulden middenweg te vinden.
Maar wij, als ouder, hebben al meermaals op een taak of in de agenda geschreven dat het te veel was.
Het positieve vind ik dan weer dat ze een goede werkhouding aanleren. Ze weten dat ze moeten werken voor school, voor een toets of een taak. En dan hoop ik maar dat dat in het middelbaar zijn vruchten zal afgeven.